Radio Royaal Regionaal de start.
door Jos van Weegberg(alias Guy Patrick, Alias Kees Molenaar)

We schrijven juni 1981, de tijd dat Charles en Diana elkaar het jawoord gaven, dat Bernard Hinault de Tour de France won, en dat Champaign de grote nummer 1 hit had met "How about us".
In een woning ergens in Leende zijn twee dj's bij elkaar, ze wisselen met elkaar van gedachten over de in Nederland verboden vrije radio oftewel piratenzenders. Hun namen Jos van Weegberg (alias Guy Patrick, alias Kees Molenaar) en Peter van de Sande (alias Hugo de Groot, alias John de Jong). Op dit moment zijn ze beiden DJ's actief bij de V.R.O.B. Jos speelt met de gedachte zelf een piratenstation te beginnen radio Royaal en Peter van de Sande radio Eastwave.

 Jos van Weegberg (alias Kees Molenaar oprichter van Radio Royaal Regionaal)

Jos vraagt informatie en prijsopgave bij zenderbouwer Johan Deprez (alias Johan de Zwart),

en het blijkt dat de kosten van een zender wel meevalt. De opdracht tot bouw van de zender wordt medio juli 1981 gegeven. Tijdens een familievakantie in Pineda de Mar (Spanje) leest Jos in de krant dat de Nederlandse overheid het piratenzendschip van Radio Paradise entert. Bij deze entering, wordt het schip en de zenders van Radio Paradise inbeslag genomen. Het toeval wil dat rond die periode de eerste op band opgenomen testuitzendingen van Radio Royaal  bij Johan Dupree thuis, met beperkt vermogen de lucht in gaat. Dit alles op een in aanbouw zijnde zender die bestemd was voor een ander Nederlands station. Onderonsjes met zijn zwager Bert de Vries en broer Ad van Gestel (alias Schaluintje) in Pineda de Mar over een eigen radiostation, versterken zijn idee steeds meer....het moet lukken!   Het is ook die week dat Jos definitief het besluit neemt een eigen radio station te starten.

v.l.n.r. Ad van Gestel, Jos van Weegberg, Bert de Vries (Pineda de Mar).

Eenmaal terug in Nederland neemt Jos weer contact op met Johan Deprez, en een zender wordt gerealiseerd. Maar wie gaan er programma’s maken? Anton Kees (alias Martien van de Berg) wordt als eerste benaderd. Maar hij is zeer bang i.v.m. de illegaliteit van Royaal. Ondanks het feit dat hij zijn programma's op band aanlevert, wil hij niet weten waar de zender staat. Zijn broer Ad van Gestel (alias Schaluintje) wordt door Jos benaderd voor de non-stop uren. Ook Ad wil niet in de buurt van de zender te komen, maar toch Ad wil graag zijn bijdrage leveren aan radio Royaal, en besluit om de non-stop programma's te gaan maken. Het is echter te veel werk voor Jos om het station in zijn eentje runnen, en hij vraagt zijn zwager, waar Jos de DJ naam Bert de Vries voor bedacht heeft voor assistentie. Nu is er een basis gelegd voor het station en het team is samengesteld. Als de organisatie gaat draaien en na verloop van tijd meer volume krijgt, dan pas kan er weer verder uitgebreid worden. Er worden diverse plannen gemaakt om de uitzendingen vanuit Nederland zoveel mogelijk risicovrij te laten verlopen. Mocht de overheid door wat voor reden ook zijn bevoegdheden willen uitvoeren, door een inbeslagname van de zender en een proces-verbaal, dan wist iedereen dat Jos hiervoor zijn verantwoording nam. Hij was per slot van rekening, eigenaar van deze zender. Sommige personen met goede uitzendlocaties trekken zich in de begin periode terug, maar de moeder van Jos denkt aan kennissen vlak over de grens in Hamont-Achel. Als die door haar benaderd worden wordt er toe gestemd want in Belgie wordt gedoogd vrije radio te maken en de allereerste radioprogramma’s van Royaal zullen vanuit de Ruiterstraat in Hamont-Achel in Belgie uitgezonden worden. De naam Radio Royaal bedacht door Peter van de Sande mag van hem voor het nieuwe station gebruikt worden. Omdat Jos er ook iets van zichzelf aan de naam wilde toevoegen heet het station vanaf nu Radio Royaal Regionaal. Het muziek format dat Jos voor het radiostation voor ogen had moest uit een breed repertoire bestaan, met onderscheidende en herkenbare programma's. De ruime muziekkeuze, goud van oud, de nieuwste platen uit de Top 40, tipparade en disco muziek, lag eigenlijk een beetje voor handen, omdat men reeds in het bezit was van een enorme collectie singles en elpee’s met deze muziek genre. Jos die op 21 maart 1981 afscheid heeft genomen van de V.R.O.B. (alias Guy Patrick) ziet zijn plannen nu steeds meer gerealiseerd worden. Johan Dupree levert goed werk af, ook al ziet het product wat zender moet heten, er uit als een verwrongen Meccano bouwsel.

De eerste zender en bandrecorder van Radio Royaal Regionaal

Er moet in de begin periode nog veel worden geïmproviseerd, aangeschaft en verbetert . Er is een zender, er is een naam voor het station, en er is een uitzendlocatie, maar er is nog geen bandrecorder, en geen netvoeding. Ad van Gestel heeft thuis een opnamestudio en een bandrecorder voor de eerste uitzendingen. Bert regelde een netvoeding voor een zacht prijsje en Jos zelf heeft voedings,-en coaxkabel, plus 4 dipool antennes. Maar nog steeds is uitzenden niet mogelijk er is nog geen zendantenne.  Van restanten pijp en tuigdraad wordt een mast in elkaar geknutseld. Op blokken hout wordt de zender met voeding geplaatst en een bandrecorder wordt aangesloten. Vanuit een werkhok/paardenstal gaan om 15.00 uur dan toch de eerste testuitzendingen de lucht in.

 
De eerste uitzendlokatie aan de Ruiterstraat in Hamont-Achel

Het eerste programma wordt samengesteld door Guy Patrick die vanaf nu Kees Molenaar heet. Ondersteund door Bert de Vries met een Candellight-achtig programma, Ad van Gestel (Schaluintje) voor de non-stop programma's met muziek uit de jaren '60 en '70 en Martien van de Berg presenteert een gevarieerd muziekprogramma waarin nummers zoals Gerry Rafferty met Bakerstreet en de Crusaders met Streetlife niet mochten ontbreken. Traditiegetrouw werden later de programma’s altijd gestart met de herkenningstune van ons station, Music in the air van U.S.uit 1974. 

U.S. Music in the air.

Dit radio-pionieren ging in de begin periode niet altijd zonder tegenslagen.De testuitzendingen gaven echter veel brom, Johan Deprez ziet als oorzaak dat de zender te dicht bij de bandrecorder staat. Deze testuitzendingen duren nog twee maanden voort en nog steeds is alles nog niet zoals het zijn moet. Er is zelfs heel even in stereo uitgezonden maar dit was weer ten nadelen van het bereik van de zender, Royaal wilde zoveel mogelijk luisteraars bereiken. Regelmatig wordt de mast neergelaten, verplaatst en gecorrigeerd. Intussen begint het herfst te worden, het weer wordt vochtiger en kouder. Dat heeft weer invloed op de elektronica van onze zender. De frequentie verloopt, tot soms dichtbij de B.R.T frequenties. De warmte van een gloeilamp die boven de zender werd gehangen beperkte de frequentie verloop, later werd er een broedlamp voor jonge kuikens erboven gehangen. Zo werd alles warm gehouden zodat de zender had geen frequentieverloop meer had. 

Inmiddels heeft Peter van de Sande (alias Hugo de Groot) de V.R.O.B. verlaten. Tijdens deze testuitzendingen van Royaal die 2 maanden duurden is nu ook Radio Eastwave de lucht ingekomen met uitzendingen, Peter heeft zelf met Ton van der Lucht een station opgericht n.l. Radio Eastwave en is officieel een week eerder gestart met het uitzenden van programma's .

De radio uitzendingen van Radio Royaal verliepen nu eindelijk wél goed. Aan verzoekplaten was er zeker geen gebrek want daaruit konden wij concluderen, dat we veel luisteraars hadden en een goed zendbereik. Dit maakte alle tegenslagen die we in die begin periode hadden weer goed.
In café de Zwaan een van correspondentie adressen van Royaal in Hamont werd ons soms aangeboden om op zaterdagavond en/of zondagavond radioprogramma’s te maken. Deze werden van te voren in het cafe op band opgenomen, en op een later tijdstip uitgezonden. Gezelligheid troef daar, de cafébezoekers hadden mogelijkheid om verzoekjes aan te vragen en de kastelein had diverse d.j’s op één avond in zijn zaak. 

Achteraf gezien een goede promotie voor het café en voor radio Royaal. De zender liep organisatorisch steeds beter, omdat iedereen zijn taak kende. Inmiddels werd er ook een nieuwe betere zender aangeschaft met meer zendvermogen.

tweede zender van Royaal

Royaal kreeg nu steeds meer bekendheid bij  ondernemeners en willen maar wat graag medewerking verlenen bij evenenmenten en tegen betaling regio informatie omlaten roepen want reclame was nog steeds onmogelijk Het station ging ook over op locatie-uitzendingen en was o.a. te vinden  in de Posthoorn in Hamont op de middenstandsbeurs waar alles live te volgen was op de radio. Er was een drive-in studio met daar onderin geplaatst de zender en de antenne stond op steunbokken op het platte dak van de Posthoorn.
 
Op maandagavond had Jos een goed beluisterd programma dat heette “Blokken maar met Kees Molenaar” een programma gericht op de schoolgaande jeugd. Regelmatig kreeg Jos in het uitgaanscircuit briefjes in zijn handen geduwd om verzoekplaten te draaien. Daarbij probeerde hij zoveel mogelijk aan de wensen te voldoen.

De  begintune van Kees Molenaar was het instrumentale geluid van Barry White & the Love Unlimited Orchestra met ” Loves theme”. De medewerkers van Royaal noemde Kees Molenaar “Jingle Kees” door het veelvuldig gebruik van jingles in zijn radioprogramma’s.

 Love unlimited love theme

Niet eerder vermeld is, dat Radio Atlantis en Radio Puk & Muk beiden uit Budel, vlakbij onze frequentie de 101Mhz uitzonden. Deze twee radio stations zonden alleen Nederlandstalige muziek uit. Beide stations hadden hun vaste groep met luisteraars, die soms ook op Royaal afstemden. Radio Puk & Muk van de gebroeders Loek en Renee Bijnen, is later met politie versterking door de R.C.D. ontmanteld in Budel. Deze studio lag aan de Instraat in Budel en ze hebben daarna de uitzendingen nooit meer hervat.

Radio Atlantis (Budel) is ook één keer door de R.C.D uit de lucht gehaald, maar is daarna diverse malen om veiligheidsredenen van locatie verhuisd. Dit station is toen uit gaan zenden van uit een duivenhok, niet ver van onze zender, we waren toen dus bijna buren.

Volgende pagina
Pagina 1